King of the Court 2020 in Utrecht, het eerste internationale sportevenement in Nederlands sinds de coronapandemie de sport stillegde, is door het bezoekende publiek gewaardeerd met een 8,9. Daarnaast is de economische impact voor de gemeente Utrecht bijna een half miljoen euro. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van organisator Sportworx is uitgevoerd door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen. Ook online was het toernooi een groot succes, gemiddeld keken fans 14 minuten naar de livestreams. Dat ligt 46 % hoger in vergelijking met andere beachvolleybalcontent.

Het Sports & Economics Research Centre van de Hogeschool Arnhem en Nijmegen heeft gemeten wat de economische impact is geweest voor de gemeente Utrecht en heeft in kaart gebracht hoe bezoekers King of the Court 2020 hebben ervaren.

Hieronder de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek:

  • 4.300 bezoeken door 3.600 unieke bezoekers
  • 96 % van de bezoekers geeft aan het concept (zeer) aantrekkelijk te vinden
  • Gemiddeld gaven de bezoekers het toernooi een 8,9
  • King of the Court heeft de gemeente Utrecht ongeveer € 460.000,- aan additionele bestedingen opgeleverd
  • De coronamaatregelen werden door 96 % van de bezoekers als goed beoordeeld
  • Bezoekers gaven aan sportevenementen te hebben gemist en keken specifiek uit naar King of the Court 2020

Online en op tv een succes
Het vierdaagse evenement heeft wereldwijd zijn sporen achtergelaten. Het toernooi is in meer dan 135 landen op televisie geweest. In totaal is er meer dan 665 uur King of the Court uitgezonden. Het evenement is in 24 landen live uitgezonden.

De livestreams op YouTube en Facebook zijn meer dan een miljoen keer bekeken, zelfs meer dan 10 miljoen mensen kwamen ermee in aanraking. In totaal hebben zij bijna 350.000 uur gekeken. De kijkers bleven gemiddeld 14 minuten kijken, iets wat ruim hoger ligt in vergelijking met andere beachvolleybalcontent (46 % meer).

Op sociale media was het bereik enorm. De meer dan 4000 berichten en artikelen leverden ruim 36 miljoen impressies op. Er waren zelfs 1,2 miljard mogelijke manieren waarop het publiek iets meekreeg van King of the Court.

In Nederland haalde het toernooi in de geschreven pers ruim 31 miljoen impressies in meer dan twintig regionale en landelijke publicaties. De live uitzendingen op Ziggo Sport werden meer dan een miljoen keer bekeken.

De Nederlandse volleybalbond was organiserende partner van King of the Court 2020 dat van 9 tot en met 12 september werd georganiseerd in Utrecht.

Foto: SetVexy / Sportworx

Bekijk ook eens

Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn
Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×