Je kunt helaas niet meer trainen en je speelt geen wedstrijden meer. Maar helemaal geen volleybal meer? Dat is onmogelijk. Hoe kun je ervoor zorgen dat je ook in deze maanden beter leert volleyballen? William Klaver, bondscoach van Pre Jeugd Oranje meisjes, realiseert zich dat daar een mooie taak ligt. “Alles wat je nodig hebt is stoepkrijt, een bal, een muurtje en wat ruimte.”

“Er zijn online al veel leuke trucjes met toiletrollen, challenges voor je balvaardigheid en fysieke oefeningen”, constateerde William. “Maar zijn er ook manieren om ook je aanval, je serve of andere technieken te verbeteren? Jazeker, het eerste goede voorbeeld zag ik van beachvolleybalster April Ross, zij bedacht een manier om ook echt een beetje te trainen. Met een set-up, een sprong en een aanval.”

Als trainer van Pre-Jeugd Oranje en van het RTC in Rotterdam gaat het William erom dat je met slimme oplossingen zoveel mogelijk kunt blijven volleyballen. “Ik denk dat het voor de jeugd wel mogelijk is om naar buiten te gaan. Ook al heb je een klein huis en woon je beperkt. Het is belangrijk dat je een muurtje hebt en de ruimte. Stoepkrijt is een handig hulpmiddel, om een veldje te tekenen, of om een mikpunt te maken op de muur.”

William wil je drie uitgangspunten meegeven:

  1. Doe dingen die je leuk vindt. Dan ga je het namelijk over een langere periode volhouden. Zorg ook voor afwisseling.
  2. Sport liever vaak even kort dan twee keer in de week heel lang.
  3. Maak een plannetje, zorg dat het in je dagritme zit.

"Het is zeker ook goed om kracht, conditie en snelheid te doen. Maar doe ook een aantal keer volleybalactiviteiten en maak daar een leuke mix van."

William Klaver

Wat kun je dan doen?
“Je maakt bijvoorbeeld twee mikpunten op de muur. Je serveert op het ene mikpunt en als de bal terugkomt pass je naar het andere mikpunt. Dan heb je al service en pass. Het is belangrijk om doelen te stellen voor jezelf en een uitdaging. Bijvoorbeeld tien keer serveren: ‘hoe vaak kan ik dat mikpunt raken?’. En als dat lukt, maak je het moeilijker. Een hoger aantal, een moeilijker service of de afstand groter maken.”

William geeft nog wat extra tips mee. “Als je technisch wil trainen, zorg dat je ook echt oefeningen voor jezelf bedenkt. Vooral met mikpunten werken en met doelstellingen. Als het je lukt, maak je het weer moeilijker voor jezelf.”

Jezelf opnemen
Een uitdaging is dat je nu geen aanwijzingen van je trainer of trainster krijgt. William stelt voor jezelf op te nemen met je telefoon of tablet. “Dan ben je niet alleen thuis aan het trainen, maar ben je ook een beetje je eigen trainer. En deel dat filmpje ook vooral met je trainer. Die vindt het hartstikke leuk om te zien en die kan jou tips meegeven.”

"Ondanks dat je niet meer kunt spelen, kun je door thuis te trainen wel balvaardiger en technisch beter worden."

William hoopt dat je oplossingen vindt om er het beste van te maken.

VolleyFit
Speciaal voor volleyballers heeft de Nevobo het VolleyFit programma ontwikkeld, waarmee zowel kracht als balvaardigheid getraind wordt.

Foto: fotohoogendoorn.nl

Bekijk ook eens

Facebook Twitter WhatsApp LinkedIn
Je maakt gebruik van een verouderde browser!

Update je browser om deze website correct weer te geven. Update mijn browser nu

×